KUN FOR NYHEDSBREVSABONNENTER
Indtast blot dit navn og din e-mail – så får du øjeblikkelig adgang.
I Danmark har du som køber af en hund visse rettigheder, hvis det viser sig, at hunden lider af en skjult fejl. Men hvad tæller egentlig som en skjult fejl, og hvornår har du ret til at reklamere? Dette indlæg forklarer, hvad du skal vide, før du går videre med en reklamation – og hvorfor det sjældent er så enkelt, som det lyder.
Hvad er en skjult fejl?
En skjult fejl er et forhold ved hunden, der:
- Allerede var til stede på købstidspunktet (men ikke kunne opdages af køber)
- Har betydning for det formål, hunden er solgt til (f.eks. familiehund, udstilling, avl)
- Ikke er oplyst eller synligt ved købet
Typiske eksempler på skjulte fejl kan være alvorlige arvelige sygdomme, medfødte misdannelser eller manglende testikler, når hunden er solgt til avl.
Men: Små kosmetiske afvigelser, racetypiske træk og almindelige helbredsforhold hos små hunde (som fx tør hoste, åben fontanelle eller melketænder der skal fjernes) tæller ikke som skjulte fejl.
Du skal kunne dokumentere fejlen
Det er ikke nok blot at sige, at der er noget galt med hunden. Som køber bærer du bevisbyrden for, at:
- Fejlen er til stede på købstidspunktet
- Fejlen ikke er bagatelagtig, men nedsætter brugsværdien
- Fejlen har betydning i forhold til det formål, hunden er solgt som
Det betyder, at samme forhold kan vurderes forskelligt alt efter, om hunden er solgt som familiehund, til avl eller til udstilling.
Eksempel:
- En hund med en mild tandfejl kan være uproblematisk som familiehund, men uegnet til udstilling
- En hanhund med én testikel er ikke velegnet til avl, men kan være fuldt egnet som selskabshund
Prisafslag eller returnering?
Hvis fejlen vurderes som skjult og væsentlig, kan du som køber i teorien kræve:
- Prisafslag (hvis du vil beholde hunden)
- Returnering (hvis du ikke vil beholde hunden)
Men i praksis har sælger ret til at tilbyde afhjælpning – og i tilfælde af levende dyr betyder det typisk, at sælger vil have hunden retur. Du kan ikke både beholde hunden og kræve fuld tilbagebetaling, medmindre sælger samtykker.
Vigtigt: Hvis fejlen skyldes dig som køber
Hvis fejlen eller skaden skyldes forkert pasning, uheld, overfodring, fejlbehandling eller andet, du som køber har forvoldt – har du ingen reklamationsret.
Det gælder også, hvis du har undladt at give anbefalet dyrlægebehandling, foder eller vaccine, og det har ført til sygdom eller skade.
Hvor lang tid har man til at reklamere?
Efter købeloven er fristen 2 år, men:
- Reklamationen skal ske inden for rimelig tid efter, at du har opdaget fejlen (ofte tolkes som 2 måneder)
- Jo længere tid der går, jo sværere er det at bevise, at fejlen var til stede ved overdragelsen
Konklusion
Det er muligt at reklamere over en skjult fejl – men kun, hvis der foreligger dokumentation, og fejlen er væsentlig i forhold til formålet med købet. Som køber skal du være forberedt på, at en reklamation ikke automatisk giver ret til pengene tilbage, og at bevisbyrden ligger hos dig. Dialog, realisme og skriftlige aftaler er altid det bedste grundlag for en god og retfærdig løsning.